Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Beeldmateriaal voor Visual Thinking Strategy

Laatst bijgewerkt op:

;

Bij de Reade Academy in Amsterdam heb ik als cultuurcoördinator een training voor Visual Thinking Strategy gevolgd  Ik ben zeer geïnspireerd en enthousiast over VTS en besloot met mijn directeur, de intern begeleider en de VTS-trainer het initiatief te nemen tot het ontwikkelen van beeldmateriaal voor VTS-lessen op onze school.

Bij VTS bespreek je met de leerlingen aan de hand van drie basisvragen een kunstwerk. Ze leren samen echt kijken. Het stimuleert de esthetische ontwikkeling, het kritisch/analytisch denken en de woordenschat. Ze leren beurten krijgen, samenvatten en elkaars reflecties te respecteren. Het is een inspirerende manier om kunst te integreren. VTS bevat allerlei kerndoelen die wij belangrijk vinden. Belangrijk is dat het beeldmateriaal aansluit bij de leefwereld van onze leerlingen, dat het uitnodigt tot reacties waaruit verhalen kunnen ontstaan, dat het meerduidig is, voldoende uitdaagt, diversiteit heeft in periode, stijl en medium en aansluit bij de thema’s en lesstof van de school. Het beeldmateriaal wordt een basis die de betrokkenheid van onze leerlingen bij het leren vergroot, zorgt dat ze zich ontwikkelen en na hun basisschool minstens 80 kunstwerken hebben beschouwd.;