Beelddenkers in beeld
Beelddenkers in beeld Er zijn leerlingen, die in het huidige, veelal auditief ingestelde onderwijs, best buiten de boot vallen. Ze hebben een visuele voorkeur voor het verwerken van informatie waaraan nog niet veel tegemoet gekomen wordt. Het gevolg is dat ze op verschillende onderwijsgebieden “uitval” vertonen. Ze lijken kenmerken te hebben van dyslexie of dyscalculie, terwijl ze dit zeker niet hoeven te hebben. Hun resultaten zijn onder het gemiddelde, hoewel je als leerkracht of ouder het gevoel hebt dat er meer in zit. Voor die leerlingen wil ik, Karin Rossen, moeder van een beelddenkende zoon van 9 jaar en leerkracht in het basisonderwijs me dit schooljaar in gaan zetten. Ik wil in beeld brengen wat zij aan onderwijsbehoeften hebben en hoe we daarbij hun visuele talent juist als kracht, in plaats van als beperking, kunnen gebruiken. Dit ga ik doen door met individuele, beelddenkende leerlingen aan de slag te gaan maar juist ook met hun leerkrachten samen te bekijken hoe het onderwijsaanbod binnen de mogelijkheden van de groep aangepast kan worden ten behoeve van een visuele informatieverwerking. Verder hoop ik dat de informatie die ik hierover met anderen ga delen als een druppel in het water steeds meer aandacht voor de beelddenkende leerling in het onderwijs creëert. ;None;None