Beeld en storm
1566 Beeldenstorm

Tijdgenoten noemden 1566 het wonderjaar… Vanuit het CultuurCarrousel ben ik les aan het geven aan een combinatiegroep 7/8. Geschiedenis combineren met Cultuur: verbeelden. We kunnen er niet omheen: ook deze maand werd geschiedenis geschreven. Leerlingen zien overeenkomsten. Ze proberen woorden te vinden voor hun gevoel. Ze praten over wat wel en wat niet verbeeld mag worden. Welk beeld hebben we van Charlie? Wie voelt zich ook, wie voelt zich niet aangesloten bij deze woorden? Hoe mooi past deze les binnen mijn beeld van dit vak. Leerlingen gaan een half uur lang stilzwijgend aan de slag om het beeld dat ze van zichzelf hebben te verbeelden of te verwoorden. Ze mogen ook stilstaan bij de vraag of hun beeld van zichzelf klopt met het beeld waarvan ze denken dat een ander dat van hen heeft. Ieder op zijn eigen wijze. Na afloop mag gedeeld, gezwegen, besproken worden. Iedereen is een half uur lang muisstil en kijkt en luistert bij het eind van de les respectvol naar elkaar en elkaars gedachtegoed (voor zover dat gedeeld wordt; ook het voor-zich houden wordt gerespecteerd) De krant woensdagochtend sluit schitterend aan op de lessen."Door met elkaar te praten leer je je eigen gedachten een beetje kennen." En "Je leven *het leven* verrijkt als je met elkaar omgaat en naar elkaar luistert". (Filosoferen met juf Elly, Trouw 21 januari) s’Middags ga ik met een mede-pionier en mijn leidinggevende op pad naar de derde pioniersdag. Mijn Beeldenstorm woedt en wordt gevoed. Mijn project: CultuurCarrousel past perfect bij de mallemolen van het onderwijsbestaan. Er is plek voor iedereen. Met enorm veel plezier ben ik ingestapt en het pionieren zorgt voor energie om door te blijven gaan en er voor te blijven gaan en binnen de scholen niet door te draaien. 2015 Pionier-en Beeld-en-storm … een wonderjaar?;None;None