Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Basisscrum- scrum voor het basisonderwijs

Laatst bijgewerkt op:

Ik ben Angelique van Gendt en werk al 23 jaar in het basisonderwijs. Tijdens deze jaren heb ik talloze groepjes kinderen laten samenwerken. Het afgelopen jaar heb ik daar nog eens kritisch naar gekeken in het kader van 21e eeuws leren.  Leerkrachten willen samenwerken van leerlingen laten slagen, maar stuiten toch op voorwaarden (vaak 21e eeuwse vaardigheden) die niet in orde zijn. Luisterend naar een enthousiast werkverslag van mijn man (softwareontwikkeling) bekroop me het gevoel dat scrum een goed handvat geeft aan kinderen en leerkrachten om die samenwerking succesvol te maken.  De kinderen maken met scrum zelf een planning van alle taken die nodig zijn om te kunnen slagen. Hierbij is het belangrijk dat kinderen binnen de groep de verschillen koesteren, in openheid van fouten leren en dat er samen bepaald wordt wat de samenwerking succesvol en plezierig kan maken. Ze maken zichzelf binnen het team verantwoordelijk het eindproduct op tijd en met een goed resultaat af te krijgen.  Daarom ontwikkel ik Basisscrum – scrum voor het basisonderwijs.  Dit jaar introduceer ik basisscrum in de bovenbouw, waar we bij wereldoriëntatie in kortdurende projecten werken. Groepjes van maximaal vier kinderen werken achtereenvolgens aan twee of drie themakaarten. Bij iedere bijeenkomst start het team met bespreken van de planning. Na iedere kaart reflecteren ze op zichzelf en de groep. Wat ging goed en wat is voor verbetering vatbaar?  Bij een volgend thema werken ze in een ander team. Zo kunnen teams van elkaar leren, want daar draait het om!   ;None;None