ateliers "creatief leren in drie domeinen"
;Door de inzet van ateliers en technieklessen ontstaat een integratie van cultuur, ICT en W&T waarbij de meervoudige intelligenties van Gardner centraal staan. Door het lesaanbod leren kinderen vakoverschrijdend te onderzoeken, te ontwerpen, te maken en te presenteren in welke vorm dan ook, waardoor ze hun talenten leren te gebruiken.;De Werf is een school voor persoonlijkheidsonderwijs waarbij kinderen zich kunnen ontplooien tot individuen die onderzoekend, nieuwsgierig én probleemoplossend en ondernemend zijn. Het ontwikkelen van een goed curriculum op het gebied van culturele vorming, ict en wetenschap en techniek (W&T) hoort hierbij. Dit kunnen we realiseren door de inzet van ateliers en techniekuren, waarin lessen(series) worden gegeven die betrekking hebben op de eerder genoemde vakgebieden. Iedere lessenserie zal aansluiten bij de visie van onze school, waarbij leerlingen uit verschillende jaarlagen vakoverschrijdend bezig zullen zijn. Kinderen leren zo van elkaars kwaliteiten en zullen zich beter ontwikkelen. Hierbij is het noodzakelijk dat er brainstormsessies en ontwikkel(mid)dagen komen waardoor we in staat zijn om volwaardige lesprogramma's te creëren, te testen en te noteren (website). Zo kunnen we gebruik maken van elkaars kennis en kwaliteiten (we hebben hooggekwalificeerde leerkrachten: uitvoerend/docerend artiest (conservatorium), historicus, pedagoog, fysisch geograaf) waardoor de lessen beter en van een hogere kwaliteit (lees: actiever) worden. Deze lesprogramma's sluiten aan bij de huidige ontwikkelingen op het gebied van wetenschap, techniek, ict en cultuur. De lessen worden gegeven door leerkrachten/onderwijsondersteuners/ouders, zodat in kleinere groepsverbanden nieuwe technieken aangeboden kunnen worden. Bovendien gaan zo meer leerlingen zich interesseren voor het bèta technisch onderwijs.