Arrangement binnen Passend Onderwijs
;Mijn naam is Nelle Huijsmans, leerkracht groep 8. Ik loop er in mijn klas steeds vaker tegenaan dat leerlingen leerstof krijgen aangeboden, die niet aansluit bij hun voorkennis. Ik heb leerlingen die zullen uitstromen naar het praktijkonderwijs, maar ook leerlingen die op hun sloffen het VWO zullen halen. Verschillende uitstroomniveaus vragen om verschillende doelstellingen om aan te werken, dus zullen er andere leerwegen nodig zijn. Maar....ik vind dat het uitvoerbaar moet zijn binnen mijn eigen groep. Het lijkt mij dat ik niet de enige leerkracht ben, die dat ontdekt en er graag iets mee wil. Navraag leert dat op verschillende scholen bovenbouwcollega’s met hetzelfde ‘worstelen’ en hap/snap eigen oplossingen bedenken. Waarom dan niet de handen ineenslaan en de tijd nemen om een gezamenlijk, goed, wel doordacht arrangement te maken, dat aansluit bij het vervolgonderwijs waar deze leerlingen op het eind van groep 8 naar zullen uitstromen (PRO of VMBO-BB)? Wat gaan we doen? We vormen een pioniersgroep met collega’s van drie verschillende scholen uit ons bestuur. Het doel is tweeledig:
- we maken een kant en klaar arrangement voor leerlingen uit de bovenbouw die het 1F niveau op het einde van groep 8 niet zullen halen. Het arrangement voorziet in materialen (werkboeken/computerprogramma) , een handleiding voor de werkwijze en het is (wellicht met enige ondersteuning bij de start) makkelijk toepasbaar in elke bovenbouwgroep.
- door over scholen heen samen te werken met collega’s kom je wellicht tot veel betere en andere oplossingen dan alleen de dingen uit te zoeken en te bedenken. Dat opent perspectieven voor het maken van wellicht nog andere arrangementen, die nodig zullen zijn binnen het passend onderwijs.
;