Activerende werkvormen voor beroepsgericht VMBO
;Er is een noodzaak voor leerlingen en docenten binnen het beroepsgerichte VMBO om activerende werkvormen te hebben die specifiek recht doen aan deze leerlingen, hun leerstijlen en ontwikkeling. De aanvraag is gericht op onderzoek naar mogelijke werkvormen, de manier waarop deze gebruikt kunnen worden en het delen van deze kennis.;Doel van het project is om te komen tot concrete en werkbare activerende werkvormen voor leerlingen van het beroepsgerichte VMBO die stimulerend zijn voor hun persoonlijke ontwikkeling en onderwijsprestaties. Deze werkvormen zijn thans niet of nauwelijks aanwezig of concreet beschreven in de literatuur terwijl deze volgens verschillende onderzoekers wel essentieel zijn. De huidige werkvormen die beschreven zijn in de methodes sluiten weinig tot niet aan bij de ontwikkeling van de huidige VMBO leerling. Daarentegen zijn binnen het basisonderwijs wel veel werkvormen beschikbaar, met name uit het coöperatief leren, die geherdefinieerd zouden kunnen worden voor het VMBO onderwijs. Het project moet resulteren in een toolbox die breed inzetbaar is voor met name theoriedocenten werkzaam binnen het beroepsgericht VMBO. Om dit geheel te realiseren is er gekozen om met een team collega’s die allen werkzaam zijn binnen hetzelfde leerjaar het initiatief uit te voeren. Uitganspunt voor het onderzoek is het verandermodel voor scholen van de KPC groep. Dit model zou een goed houvast kunnen zijn voor het doen van dit onderwijskundig onderzoek en de implementatie van de veranderingen binnen school. Een onderwijskundig beleidsmedewerker en externe expert maken deel uit van het onderzoeksteam als, kennisexperts, critical friends en procesbewakers.