Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

activerend onderwijs stamgroeponderwijs 2.0

Laatst bijgewerkt op:

Onderwijsontwikkeling Twaalf jaar geleden zijn we op het Nordwin College, toen nog AOC Friesland begonnen met stamgroep onderwijs. Dit was een grote verandering van klassikaal lesgeven naar in docententeams werken en de leerlingen meer controle geven over wat ze wanneer gaan maken. Ook werd er zo meer in groepsverband gewerkt door de leerlingen. We zijn begonnen in de eerste klas en na vier jaar werkten alle klassen hiermee. Nu zijn we twaalf jaar later en ondanks dat we nog veel goeie aspecten zien in het stamgroep onderwijs, zien we ook dat een aantal dingen aangescherpt of veranderd moeten worden. We hebben een werkgroep onderwijsontwikkeling opgezet en met deze werkgroep zijn we ons aan het oriƫnteren op welke richting we op willen gaan. We zouden graag de verandering van docentgestuurd naar zelfregulerend onderwijs willen zien, zodat de motivatie bij de leerlingen verhoogd wordt. Zo kunnen we aansluiten bij de intrinsieke motivatie en bij het talent van de leerling, op deze manier kunnen we meer en beter maatwerk leveren. De overstap van onderbouw naar bovenbouw wordt als een grote beschouwd door de meeste leerlingen bij ons op school, we willen deze breuk laten verdwijnen. We hebben hier al enkele stappen in ondernomen door docententeams op te stellen die vier jaar met de leerlingen mee lopen. We zitten dus al in een proces naar vernieuwingen en willen dit graag door ontwikkelen. Met als belangrijkste vragen: Hoe laten we leerlingen meer verantwoordelijk worden over hun eigen leerproces? Hoe krijgen we alle docenten mee in deze ontwikkelingen? En welke werkvormen willen we gaan toepassen? pitch stamgroeponderwijs 2.0 ;None;None