Actief leren zonder cijfers
;De huidige manier van toetsen (achteraf & summatief) bevordert het leren onvoldoende. Door het loslaten van het geven van cijfers en meer formatief te toetsen en daarbij veelvuldig gebruik te maken van feedback/feedforward/feedup ontstaat er een andere cultuur & discipline van leren.;Door geen cijfers meer te geven voor toetsen ontstaat er een andere manier van leren die differentiatie bevordert doordat er een stap gezet wordt richting gepersonaliseerd leren. Leerlingen werken per thema aan gestelde leerdoelen. Ze bewaken en registreren hun eigen voortgang door regelmatig formatief te toetsen. Daarmee krijgen ze inzicht in hun eigen leervorderingen en meer eigenaarschap over het eigen leren. De docent zal het leerproces faciliteren door de (peer) feedback/up/forward vaardigheden aan te leren, door verschillende leerroutes (differentiatie) aan te bieden & door kritische zelf- en peerreflectie te stimuleren. Ouders zullen betrokken moeten worden om deze manier van werken toe te lichten en om kinderen ook vanuit thuis te kunnen begeleiden in deze andere manier van leren. Het is een mindshift naar formatief toetsen, assesment for learning en growth mindset (Carol Dweck) waar Robert Jan Simons in zijn afscheidsrede in 2013 ook over sprak ( .http://goo.gl/jpZT6G)