Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

actief burgerschap op de Blokstoeke

Laatst bijgewerkt op:

Hallo, ik ben Erna Gerrits,  leerkracht in groep 1 en 2 van het basisonderwijs. Ik werk 2 dagen als leerkracht bij de kleutergroepen en op de derde dag geef ik Actief Burgerschapslessen op schoolniveau. Tot op heden zijn het projecten die in de groepen aangeboden worden. Ik wil kinderen handvatten bieden om zich te ontwikkelen op het gebied van sociale integratie en sociale leefbaarheid. Ze heel praktisch leren handelen en laten ervaren wat actief burgerschap inhoudt.  Eerst op schoolniveau als een pilot. In de toekomst zou ik mijn kennis en ervaring graag willen delen met onze stichtingsscholen. Ook op gemeentelijk niveau ligt er een missie. Ons/mijn uitgangspunt is: de drie PPP’s, (people, planet, profit) leerlingen krijgen handelingsperspectieven aangeboden op het gebied van:

  1. People: contacten in de buurt versterken, we willen een verbindende rol gaan spelen, door met de leerlingen de ontmoeting met de ander in de buurt aan te gaan.

Voorbeeld: Een ontmoetingsplek met een hart creëren in de vorm van een sociale bank met een bijbehorend kunstwerk. Voorstellingen organiseren voor en met buurtbewoners.

  1. Planet: we willen met onze leerlingen plannen maken om in de directe leefomgeving de leefbaarheid te vergroten. Ook willen we ons inzetten voor duurzaamheid. Dus op een actieve manier werken aan een beter klimaat, te beginnen bij onszelf.

Voorbeeld: plan van aanpak maken om een  bloemen/natuurtuin  te creëren waar de buurt- bewoners een actieve rol in krijgen. Ontwikkelen van             een educatief project: genaamd “mijn  wijk,  jouw wijk, gaat onze wijk worden” .

  1. Profit: aanleren van vaardigheden en het handelen vanuit economisch principe. Wij willen dat de leerlingen zich verantwoordelijk gaan voelen (en er ook naar handelen) voor hun eigen toekomst en indirect ook die van de ander. Wat kan ik, wat heeft de toekomst mij te bieden en hoe kom ik er mee in contact, watis mijn rol daarin?

Voorbeeld: Organiseren van een beroepenbeurs door en voor leerlingen. Het is een keuze van onze school om leerlingen actief kennis te laten maken met een groot aantal aspecten die horen bij een “actief burger"zijn.  Ik  wil gaan staan voor een open en actieve houding van de leerlingen naar de buurt, omgeving, samenleving en ze daarmee ook in contact brengen.  Anderzijds, ik ben een gedreven leerkracht, die initiatieven kan ontplooien en omzetten in acties die passen in ons schoolbeleidsplan in relatie tot Actief Burgerschap. Ik heb het volgende nodig om mijn plan te laten slagen:

  • Begeleiding in het opzetten van mijn plan.
  • Kritische kijk en feedback op mijn plan
  • Ondersteuning in de uitvoering van mijn plan.
  • In gesprek gaan met personen die ervaring hebben met een soortgelijke missie.

;None;None