AA : anatomie anders
;Ach, die leerlingen, amper 16, hebben helemaal geen tijd voor zo’n saai vak. Maar een jaartje later is een anatomie les toch wel handig zijn om de herkansing te halen. En de 40-plussers, die weer de schoolbanken ingaan, willen juist graag extra anatomielessen. Leerlingen lopen op verschillende dagen stage en voor hen moeten theorielessen op een flexibel moment beschikbaar zijn. Soms willen studenten in het 2e, 3e, 4e jaar nog uitleg omdat ze die ziekteleer nu kunnen koppelen aan de praktijk. Geweldig, daar doe je het voor! De roostermaker wil de anatomie efficiënt aanbieden: studenten kunnen in zo’n uurtje heerlijk uitrusten in de collegezaal. Het lesplan biedt weinig tijd voor kennisvakken, tegelijk komt uit de praktijk de klacht dat stagiaires te weinig kennis hebben. En onderzoekers beweren dat studenten zich hooguit 10 minuten kunnen concentreren. Dus : op zoek naar een manier om de lesstof aan te bieden op flexibele momenten, in kleine porties, om vaker te raadplegen, digitaal. Nog andere drijfveren ? Anatomie is zo’n leuk vak, dat verdient een actievere werkvorm. En misschien gaan leerlingen in één keer slagen voor de toetsen ! En het meest persoonlijke motief: als oudere docent wil ik enerzijds blijven pionieren en anderzijds wil ik ook graag iets blijvends “nalaten”, iets waar collega’s mee verder kunnen. Pionieren dus. Als onderwijspionier sta ik sterker wanneer ik hulptroepen nodig heb. En de afspraken zijn de stok achter de deur, die me dwingt om tijd in te ruimen voor dit project.;