3O leren binnen een rijke context
;We creëren een digitaal netwerk waarbij de leerkracht samen met de directe omgeving invulling kan geven aan diverse onderwijsdoelen. Het onderzoekend, ontwerpend en ondernemend leren staan hierbij centraal in een rijke en contextuele onderwijsomgeving. De samenleving en het onderwijs bundelen hun krachten voor het onderwijs van de toekomst.;Doelstelling 1: Het creëren van een netwerk van instanties, bedrijven en personen die, samen met de leerkracht, willen bijdragen een een rijk onderwijsaanbod. Hierin staan ontwerpend, onderzoekend en ondernemend leren centraal om een rijke en effectieve leeromgeving vorm te geven. Doelstelling 2: Een leerling die in zijn digitale portfolio aan het werk is met een onderzoeksvraag, kan zich oriënteren binnen een netwerk van passende personen en bedrijven om zijn/haar onderzoek binnen de context uit te voeren. Doelstelling 3: Het stimuleren en creëren van een onderzoekende houding bij kinderen binnen een rijke en diverse leeromgeving. Daarnaast het eigen maken van de onderzoekscyclus bij collega-leerkrachten om invulling te geven aan onderwijsdoelen en de vaardigheden van de toekomst. Werkwijze: Een leerkracht wordt een dag vrij geroosterd om personen, bedrijven en instanties te koppelen aan het onderwijs binnen de omgeving. De leerkracht creëert binnen het team een netwerk waarin onderwijsthema's invulling kunnen krijgen op locatie of binnen de school (specialisten in de school halen). De leerkracht coacht leerlingen in hun digitale leerportfolio om onderzoeksvragen uit te voeren op een passende locatie binnen het netwerk. De leerkracht voert gesprekken met betrokkenen om deze te koppelen aan het netwerk.