Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

21ste eeuwse vaardigheden Wat heeft het mij tot nu toe gebracht?

Laatst bijgewerkt op:

De 21ste -eeuwse vaardigheden:

Wat heeft het mij tot nu toe gebracht? Mijn grootste missie was toch wel de zoektocht naar nieuwe uitdagingen in het onderwijs waardoor ik mezelf en mijn onderwijs kon blijven professionaliseren. Daarnaast hoopte ik dat ik collega’s mee kon nemen in dit proces.

Het begon met de vraag naar deelvaardigheden, die nodig zijn om te komen tot het stellen van een goede leervraag voor kinderen op de basisschool. Wat was er al over bekend en waarmee kon ik experimenteren? Al gauw kwam ik terecht bij de 21ste -eeuwse vaardigheden. Het LOF heeft het voor mij mogelijk gemaakt om me hierin te  verdiepen. Dit heeft bijgedragen aan mijn professionele ontwikkeling: - ik heb meer inzicht gekregen - ik kan verbanden leggen - ik ben theoretisch beter onderlegd - ik kan het toepassen in de dagelijkse praktijk. Ik heb nieuwe werkvormen kunnen verzamelen en  ontwikkelen waardoor de leerlingen gestimuleerd worden om hun eigen  denkprocessen te  versterken. Belangrijk was dat het ook gekoppeld kon worden aan de verbetering van de  kernwaarden van ons Daltononderwijs. Het maakte mij als leerkracht sterker, creatiever en enthousiaster doordat ikzelf de regie in handen kon nemen en de lijnen uit kon zetten. Over mezelf heb ik geleerd dat ik door mijn enthousiasme en gedrevenheid anderen kan inspireren en mee kan nemen in dit proces. Tevens is het voor mij een les geweest, dat iedere leerkracht zich op zijn eigen manier ontwikkelt en dat ik hiervoor niet verantwoordelijk ben.

Dit schooljaar wordt de overgebleven LOF-tijd gebruikt voor het experimenteren met werkvormen, die de 21ste -eeuwse vaardigheden ontwikkelen en versterken. Ik ga samen met de collega’s in hun groep aan de slag en wil ruimte creëren voor collegiale consultatie om op deze manier ervaringen te kunnen delen.

Daarnaast krijgen we als school steeds meer te maken met probleemmatig gedrag. Hierdoor zijn we begonnen met het versterken van de executieve functies d.m.v. allerlei korte spelletjes in de klas. Dit hebben we nodig als basis voor het ontwikkelen van de 21ste eeuwse vaardigheden. Een heel boeiend proces!

;None;None