21e eeuwse vaardigheden
Omdat het niet altijd goed lukt om in een 'gewone' werkweek aan mijn LOF-project toe te komen, ben ik er eens een volle werkdag goed voor gaan zitten. Het doel van die dag was om in kaart te brengen welke 21e eeuwse vaardigheden we op Basisschool Effen al inzetten en op welke manier dan, en welke vaardigheden nog meer aan bod zouden mogen komen. Daar schreef ik nog dezelfde dag het volgende bericht over aan ouders: 21e eeuwse vaardighedenTegenwoordig worden 21e eeuwse vaardigheden steeds belangrijker. We leiden kinderen op in een maatschappij die steeds verandert, voor banen die nu nog niet bestaan. 21e Eeuwse vaardigheden spelen in op wat jonge mensen van nu moeten leren, om zich te kunnen redden in de nog onbekende toekomst.Volgens de definitie van het Nationaal Expertisecentrum Leerplanontwikkeling (SLO) zijn 21e eeuwse vaardigheden ‘generieke vaardigheden en daaraan te koppelen kennis, inzicht en houdingen die nodig zijn om te kunnen functioneren in en bij te dragen aan de kennissamenleving.’ Tijdens de ouderavond rondom het thema portfolio is benadrukt waarom we deze vaardigheden bij kinderen willen ontwikkelen. Vervolgens valt een deel van deze vaardigheden goed weer te geven in het portfolio.Het gaat om de volgende vaardigheden:
- Communiceren
- Samenwerken
- Probleemoplossend vermogen
- Creativiteit / creatief denken
- Kritisch denken
- Sociale en culturele vaardigheden
- Zelfregulering
- ICT-basisvaardigheden
- Informatievaardigheden
- Mediawijsheid
- Computational thinking
Op school is een analyse gemaakt van deze vaardigheden: welke vaardigheden komen in ons reguliere programma al veelvuldig aan bod, welke vaardigheden verdienen onze aandacht? Daarbij viel ons op dat wij op onze school veel aandacht besteden aan communiceren, samenwerken en sociale vaardigheden. Door veel verschillende werkvormen proberen we dit sterk te stimuleren bij alle kinderen. Hierover hebt u ook op Klasbord en in de vorige nieuwsbrief kunnen lezen.In ons lesaanbod is ook aandacht voor probleemoplossend vermogen, creatief denken en kritisch denken. Bij de kleuters wordt dit gestimuleerd in bijvoorbeeld de bouwhoek. In de hogere groepen leren de kinderen deze vaardigheden onder andere bij Vier Keer Wijzer, waarbij de leerlingen zelf een opdracht kiezen en uitwerken.Ook zelfregulering (je eigen gedrag kunnen sturen, jezelf doelen kunnen stellen en je aan een planning houden) wordt ook in een heldere lijn door de school aangeboden. Van de kluskaart en het planbord bij groep 1/2 tot de taakkaart zoals die in de bovenbouw gebruikt wordt. En natuurlijk door middel van de leerreisgesprekken en het portfolio.De vier onderste vaardigheden zijn de vaardigheden die gerelateerd zijn aan media en ICT. Zoals u in deze nieuwsbrief kunt lezen, wordt ICT op verschillende manieren ingezet in onze school. Vaak merken we dat kinderen al heel snel handig zijn met verschillende apparaten. Maar op school besteden we ook aandacht aan hoe we omgaan met apparaten, aan hoe we met elkaar omgaan op sociale media e.d. Ook dat hoort erbij.Een activiteit die we komend schooljaar graag in de bovenbouw zouden willen inzetten, is programmeren. Dit doet namelijk een beroep op bijna alle 21e eeuwse vaardigheden. Daarnaast vinden veel leerlingen programmeren ook nog eens heel leuk. Met programmeren leren de kinderen creëren in plaats van consumeren, ze maken media in plaats van die alleen maar te gebruiken. Bent u zelf actief met programmeren (hobby of werk) dan houden wij ons aanbevolen voor een leuke gastles! En heeft u tips over hoe wij programmeren kunnen inzetten op school, dan horen wij het graag. Dit is ook aan het team gepresenteerd. We kwamen erachter dat in de groepen 1 t/m 4 de basis al voldoende gelegd wordt. In de groepen 5 t/m 8 is er ook bij de leerkrachten behoefte aan meer lessen in ICT-vaardigheden. In groep 7/8 willen we daarnaast aandacht gaan besteden aan programmeren met behulp van een pilot van Bomberbot. En dan die koppeling met het portfolio nog. Wordt vervolgd...;None;None