Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

1001 Stories - verhalenvangers, verhalenvertellers

Laatst bijgewerkt op:

;Ontwikkeling van een talentklas rondom storytelling.  Docenten coachen de leerlingen op de weg naar het vinden, vangen en delen van verhalen om hen heen. Door bijv leren spreken in het openbaar, of juist het leren maken van een documentaire ontwikkelen leerlingen nieuwe vaardigheden die hen vormen als persoon.;Binnen nu en vier jaar is de talentlijn Storytelling een begrip op het Christelijk Lyceum Veenendaal. In deze talentklas staat de leerling centraal die op zoek gaat naar verhalen. Dit zijn verhalen over henzelf, maar ook verhalen van buurtgenoten, van anderen en verhalen uit de maatschappij of het verleden. Een voorbeeld: ‘Veelkleurig Veenendaal’, waarbij leerlingen op zoek gaan naar verhalen van niet-westerse migranten in Veenendaal. Het ontdekken van de kracht van verhalen en daarmee bewustwording van jezelf en de wereld om je heen is een belangrijk doel. Verhalen in de breedste zin van het woord helpen onze leerlingen bij de ontwikkeling van verbeelding, creativiteit, intercultureel begrip, inlevingsvermogen, culturele sensitiviteit en communicatieve vaardigheden. Als docenten merken we dat een aantal leerlingen minder behoefte heeft aan verdieping maar juist aan Bildung, jezelf en anderen leren kennen, en dit vraagt om een goede inbedding in de lessentabel.  De leerlingen bepalen welke verhalen er worden verteld en gedeeld. (gast)Docenten reiken hen daarbij (nieuwe) vaardigheden aan. Het CLV wil dit de komende jaren realiseren in klas 1, 2 en 3. De lessen zijn in de lessentabel ingebed. Binnen thema's bieden we verschillende vormen aan zoals documentaire maken, een TED talk houden, organiseren van debat, poetry-slam